Residential 3

9 februari 2018 - Rotterdam, Nederland

Inspiration!

Wat leerzaam was deze (alweer) 3e residential. Ik was deze keer lid van het designteam om deze residential voor te bereiden. Het viel voor mij niet mee deze taak goed uit te voeren. Ik merkte dat ik het lastig vond (als niet-native) om alle discussies via de telefoon goed te volgen en mijn gebruikelijke inbreng te hebben. Tijdens de Residential verwoorde Nathan het als een "loss of power". Zo heb ik de weken vooraf de residential ook wel ervaren. Waar ik vooral trots op was als ik terugkijk is mijn doorzettingsvermogen, ondanks lastige aspecten rond afstemming met buitenlandse gastsprekers etc. Maar het is uiteindelijk gelukt: het was een mooi programma dat we hebben voorbereid en er was waardering van de groep.

20180208_114940Tijdens de 4 dagen kwam ik steeds meer in mijn element en kon ik weer (als vanouds) functioneren. Blijkbaar is persoonlijk contact en live verbinding voor mij belangrijk om vanuit die interactie te functioneren. Ik heb voorgesteld om "Inspiration" als overkoepelend thema te kiezen voor de Open Space op de 4e dag. In alle vroegte heb ik letters geknipt en het thema levensgroot op de muur gezet. Een beetje als statement: ik ben er en ik heb invloed binnen deze groep. Hoezo "loss of power"? Dat had ik even nodig...

Ik vertrok naar Engeland een beetje hotel de botel. Had namelijk net een huis gekocht! We waren het totaal niet van plan, maar het voelde goed en alles leek op zijn plaats te vallen met deze beslissing. Het is op een plek vlakbij waar we wonen, op loopafstand. Het is een appartement. Ons plan was om ooit (over een jaar of vijf a tien)20180209_115450_001 nog wel eens een appartement te gaan kopen. Alles gelijkvloers sprak ons wel aan op den duur. Maar dit project maakte een hoop positieve energie los. Wat mij bijvoorbeeld aanspreekt dat het een project is waarbij we samen met de architect kunnen gaan invullen waar de muren komen, hoe de indeling gaat worden: kortom er is veel regelruimte. Daarnaast zochten ze betrokken bewoners die gericht zijn op medebewoners: met de community worden gezamenlijk over bepaalde zaken beslissingen genomen. Ook iets wat aanspreekt. Verder is in Rotterdam de beschikbaarheid van dergelijke projecten een probleem. Wij konden nu gewoon nog meedoen. Kortom: we hebben deze beslissing in één wandeling gemaakt. En dan komt er in je hoofd een enorm enerverend, maar ook afmattend proces op gang. Je hele "vaste" bestaan wordt opgeschud: het geeft excitement en avontuur maar ook een soort bezorgdheid en onrust of het allemaal wel zal lukken...

Inhoudelijk heb ik deze residential veel gehad aan de diverse sprekers. Mooi om organisaties door de ogen van Glenda Eoyang te zien als "Complex Adaptive Systems". Vooral leerzaam en inspirerend was de manier waarop ze met ons als groep in staat was om contact te maken. Paul Tosey was wat saai in zijn presentatie, maar heeft mij ontzettend goed geholpen met het proces en de inhoud van mijn onderzoeksvraag. Het verschil tussen Actie-onderzoek en Narratives. En de oefening van Peter Shepherd met ons als groep, om te kijken naar onze groepsdynamiek (en emotions in organisations) was leerzaam: zijn durf om stil te zijn en vooral ons op gang en in discussie te laten komen bij deze oefening was great!

20180205_111011_002 Mijn gevoel tijdens de residential bij aankomst heb ik uitgedrukt met twee foto's. De loopbrug drukt het nieuwe pad uit waar ik me op ga begeven: het tweede jaar van deze opleiding, maar ook privé, het nieuwe avontuur 20180205_111007_001van ons appartement en alles wat er bij komt kijken. Ook wel de start bij de UC-Group waar ik me bij aangesloten heb. Voor mij belangrijk is daarbij af en toe "rust" te nemen en hulp van anderen te accepteren en in te zetten. Dat drukt de andere foto uit. Ik ben niet alleen, maar doe de dingen samen met Annelies, collega's bij UC en hier: de Learning Set en breder, alle medestudenten.

Gedurende de residential hebben we onder leiding van Tom stilgestaan bij body-work en het belang van contact met alle zones van je lichaam (head, heart and core). Claire vulde dit de laatste dag aan met Qi Gong experiences. Het was voor mij een mooie afsluiting en een goede manier om alle indrukken in deze hectische periode een plek te geven. Ik was ook wel best blij dat het weer was afgelopen en ik weer naar huis kon.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl