Learning Set 15

9 december 2018 - Rotterdam, Nederland

Black Jug Dit verhaal begint bij The Black Jug in Horsham, waar we als learning set bijeenkwamen om de avond voor onze learning set 'Kerst' te vieren. Matt was niet in orde, dus ik was deze avond uit met 4 vrouwen.

The Black Jug is een eetcafé, altijd druk en veel geluid, dus het viel mij niet altijd mee om de gesprekken goed te volgen.

Maar we hebben veel gelachen, vooral op de terugweg toen we in de auto kerstliederen zongen van Michael Bublé...

Ik was dit keer woensdagavond al gearriveerd op Roffey Park, zodat ik de hele donderdag had om in rust te kijken naar het door Claire en Megan geproduceerde werk. Die rust was zeer aangenaam. Wat ik hiervan leerde is hoe belangrijk focus en tijd is om werk van anderen echt tot je te kunnen nemen.

De learning set zelf (vrijdag) was ook bijzonder. Vooral had ik niet goed een idee over wat ik zelf zou kunnen 'halen' deze keer in de set. Ik heb achterstand in mijn productie van mijn werk, heb veel tijd besteed aan lezen en nadenken over mijn aanpak. Waar ik vooral behoefte aan heb is tijd om te kunnen schrijven (en dat kunnen zij niet leveren)...

Door mijn verhaal te delen en mijn worsteling te tekenen ontstond er toch een leerzaam gesprek. Ik heb mijn verhaal/proces verteld d.m.v. een tekening te maken. Blijkbaar helpt mij dat enorm in het ordenen en delen.Storytelling visual..

Wat ook interessant is dat soms kleine inzichten van anderen enorm verhelderend kunnen werken. De motor van co-creatie gaat dan bij mij aan en er beginnen zich nieuwe beelden en aanpakken aan te kondigen. De meest belangrijke was de vraag naar het doel van mijn research. Ik zag twee doelen: het doen van onderzoek (en het leren ervan) en een mooi eindresultaat waar de UC Group wat mee kan. Uiteindelijk kreeg ik het advies om die tweede doelstelling te laten varen. Die kan later afzonderlijk wel uit de resultaten gemaakt worden (in de vorm van een presentatie of what ever). Nu is het zaak om mij te concentreren op 'een master piece of learning'. Wat is jouw verhaal? Wat zie jij oplichten uit al die verhalen als researcher? Maar ook: waar liep je tegenaan? Waar zit jouw blinde vlek? Wat heb jij geleerd?

Op die manier haalt dit een hoop spanning bij mij weg om richting de UC iets te moeten laten zien!

Nog het vermelden waard is wat deze week vóór de learning set gebeurde. Ik werd gebeld door Christian! Hoe gaaf is dat om 's morgens vroeg een telefoontje te krijgen van een van de medestudenten vanuit Singapore. Vriendschap is enorm waardevol, zeker in tijden van stress en grote drukte. De simpele vraag hoe het met je is en dingen van elkaar te weten en delen gaf mij een enorm positieve boost, en start van de dag, die ik op dat moment ook goed kon gebruiken.