Learning set 13

4 november 2018 - Rotterdam, Nederland

Komende dagen is onze 13e learning set. Een heel bijzondere, want dit keer is de plaats van handeling Rotterdam!

learning setWat een bijzondere ervaring om te kunnen delen met de set waar ik woon en leef, al moeten we ons behelpen met ons tijdelijke appartement in verband met onze plotselinge verhuizing in augustus.

Inhoudelijk heb ik de set vooral bijgepraat over de zomeravonden, mijn research. Ik heb dit gedaan aan de hand van bulletpoints op flipovervellen. Ook heb ik 'my biggest fears' gedeeld die ik heb gevoeld voor de eerste avond:

• I'll not succed to catch stories'
  • my approach doesn't resonate
  • I'm not able to facilitate well when dialogue becomes discussion
  • Number of participants (20)...
  • The first meeting is the most important...sets the tone...

Those fears made me nervous and made me sleep badly. Ik dwaal dan ook dikwijls weg met mijn gedachten.

Uiteindelijk waren de avonden intensief maar fantastisch. Iedereen deed serieus mee, was betrokken en vond het leuk om met elkaar verhalen te maken, ze te beluisteren en erover in gesprek te gaan.

Pas na de eerste avond had ik het geloof dat het allemaal zou gaan lukken. Wat zit een mens raar in elkaar. Waarom vind ik het zo lastig om te vertrouwen op dat het goed zal komen? Ik heb al zoveel verschillende dingen met groepen gedaan. Waar komt dan toch die onzekerheid uit voort?

Een stukje van het antwoord heeft in elk geval te maken met het afbreukrisico voor mijzelf bij deze nieuwe groep collega's. Door middel van deze nieuwe werkvorm installeer ik mijzelf als (deskundig) facilitator. Ik wil niet tegenvallen, nee, sterker nog,  ik wil een perfecte performance neerzetten van mijzelf als professional. En dat doe ik op een voor mij ook ongebruikelijke manier: by creating en telling stories. Dat gaf vooral de spanning denk ik.

Daarnaast is het faciliteren van groepen topsport, waarbij je totaal in beslag wordt genomen door wat er allemaal gebeurt in een aantal intensieve uren. Ik voel me sterk verantwoordelijk voor het resultaat en of ik als facilitator de juiste condities creëer om de avond en de gesprekken naar aanleiding van de stories in goede banen te leiden. Het was een goed idee om Lisette te vragen om met mij de avonden te faciliteren. Zo konden we samen werkzaamheden verdelen tijdens de avond en vooral samen vooruit en terugkijken op wat we zagen gebeuren (op het 'systeem') op het programma en op mijn rol als facilitator. Zo kon (op beperkte schaal) ook worden bijgestuurd in het programma. We hebben bijvoorbeeld besloten een verhaalgenre toe te voegen (science fiction)  en nog wat kleine dingen. Het is ontzettend prettig om iemand van buiten het systeem te hebben om mee te overleggen.

meganDeze learning set stond ook in het teken van het plannen van alle activiteiten die nodig zijn de laatste maanden van deze MSc. Het eind van de opleiding komt langzaam in zicht en er moet nog best veel worden geschreven en geassessed de komende tijd. Megan heeft ons deze learning set gefaciliteerd met als resultaat een prachtig kleurenschema. Deze planning maakte mij duidelijk dat ik eind dit jaar mijn research en dissertatie (formative) af moet hebben. En oktober heb ik het nog druk met heel veel andere dingen naast mijn studie. Dit betekent dat ik november en december 'de klus' zal moeten klaren. Dat wordt nog best wel spannend!

We hebben de learning set afgesloten met een BBQ op ons balkon. Leuk ook dat Annelies nu met de set kon kennismaken en andersom. Er ontstaat meer beeld over en weer en leidt tot (nog) grotere verbondenheid.